Pedagogisch beleid
De inspiratiebronnen van het pedagogisch beleid van Kdv Billie zijn (emeritus) professor J. Riksen-Walraven en de Fransman Célestine Freinet. De overeenkomst tussen beide pedagogen is de respectvolle manier waarop zij naar kinderen kijken, hoe zij hen voor vol aanzien en serieus nemen.
De vier basisdoelen die Riksen-Walraven omschrijft zijn het uitgangspunt van ons pedagogisch beleid: emotionele veiligheid, persoonlijke competentie, sociale competentie en waarden & normen.
Pedagoog Célestine Freinet (zie zijn boek ‘Pedagogische verkenningen’) is vooral de inspirator op het gebied van spel en de creatieve activiteiten in Billie Dos. Freinet zegt dat elk kind geboren wordt met een natuurlijk enthousiasme om te leren. De omgeving moet het kind de kans geven om datgene waar het belangstelling voor heeft te onderzoeken. De PM-ers van Billie bieden de kinderen -naast allerlei spelactiviteiten- optimale begeleiding in hun ontdekkingstocht. Denk hierbij aan sensomotorische activiteiten die worden aangeboden zodat alle zintuigen van het kind worden gestimuleerd.